Mustavalkoinen kuva Marttiahtisaaresta pukupäällä.

Ajankohtaista

Webinaarit / 12.11.2020

Uusi aika vaatii uusia taitoja – 10. Ahtisaari-päivät

Ahtisaari-päiviä vietettiin keskiviikkona 11.11. ensimmäistä kertaa virtuaalisesti. CMI:n asiantuntijat ja nuoret rauhanlähettiläät Lennonit vierailivat virtuaalisesti lappeenrantalaisissa kouluissa, ja iltapäivällä CMI ja Lappeenrannan kaupunki järjestivät yhteistyössä valtakunnallisen webinaarin.

Webinaarin panelistit Laura Latja, Jaana Sandström, Irina Björklund ja Ville Brummer keskustelun pyörteissä.

Webinaarin panelistit Laura Latja, Jaana Sandström, Irina Björklund ja Ville Brummer keskustelun pyörteissä.

Vuosi 2020 on tuonut ihmisten arkeen paljon muutoksia. Myös Ahtisaari-päivissä oltiin uuden äärellä, kun päivä järjestettiin ensimmäistä kertaa virtuaalisesti. Aamupäivällä CMI:läiset ja nuoret rauhanlähettiläät Lennonit ottivat videoyhteyden lappeenrantalaisiin kouluihin, ja pitivät näin etänä oppitunteja koululaisille.

Iltapäivällä perinteinen yleisötilaisuus järjestettiin valtakunnallisena webinaarina, jonka juonsi toimittaja Rosa Kettumäki. CMI:n vt. toiminnanjohtaja Hanna Klinge avasi tilaisuuden kiittämällä kaikkia, jotka ovat olleet vuosien varrella tekemässä Ahtisaari-päiviä. CMI:n hallituksen puheenjohtaja Alexander Stubb taas muistutti koululaisia empatiataitojen tärkeydestä.

Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva.

Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva.

Webinaarissa päästiin myös kuulemaan Ahtisaari-päivien kohdekaupunkien terveisiä. Martti Ahtisaari Instituutin varajohtaja Sauli Sohlo jakoi muistoja aivan ensimmäisiltä Ahtisaari-päiviltä Oulusta vuodelta 2011. Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva taas lähetti tervehdyksensä Lappeenrannasta nuoren Joel Purasen räppiesityksen siivittämänä.

Tänä syksynä CMI ja Opetushallitus tutkivat Suomen kouluissa vuorovaikutustaitojen ja ristiriitojen ratkaisun tarvetta. Kyselyyn vastasi yli 12 000 oppilaista ja opettajaa yläkouluista, lukiosta ja ammattikouluista kautta maan. Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen kertoi webinaarissa tutkimuksen tuloksista. ”Koulu on turvallinen paikka, jossa on hyvä harjoitella aikuisten läsnä ollessa miten konflikteja ratkaistaan”, Heinonen totesi. Niin opettajilla kuin oppilaillakin on suuri tarve vuorovaikutustaitojen erilaiseen kehittämineen, myös digitaalisten alustojen kautta.

Mitä taitoja koulussa tulisi opettaa?

Ahtisaari-päivän paneelikeskustelussa konfliktinratkaisutaidoista olivat keskustelemassa näyttelijä-muusikko Irina Björklund, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Laura Latja Lappeenrannan Sammonlahden koulusta, professori ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston LUTin vararehtori Jaana Sandström ja CMI:n ohjelmajohtaja Ville Brummer.

Koulumaailman konfliktinratkaisun on ponnistettava vahvalta pohjalta. ”Kaikki lähtee siitä, että luodaan hyvät suhteet nuoriin. Heidän on voitava kokea meidän olevan turvallisia aikuisia, joiden kanssa voi keskustella ja joille voi tarvittaessa uskoutua,” Laura Latja sanoo. ”Minulla on kova luotto suomalaisiin opettajiin.”

Koronavirus ja Yhdysvaltain presidentinvaalit ovat olleet kouluissakin pinnalla. Latja muistuttaa, ettei koulujen arki ole kiveen hakattua: ”Jos joku asia puhututtaa ja askarruttaa, niin totta kai käytetään aikaa siitä keskustelemiseen. Jos nuorilla on huolia, näin niitä saadaan tuotua esiin ja käsiteltyä.”

CMI:n ohjelmajohtaja Ville Brummer ja toimittaja Rosa Kettumäki.

CMI:n ohjelmajohtaja Ville Brummer ja toimittaja Rosa Kettumäki.

Professori ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston LUTin vararehtori Jaana Sandström pohtii Lennonien esittämää kysymystä siitä, miten konfliktinratkaisutaidoilla voidaan vastata rasismin kaltaisiin laajempiin ongelmiin. ”Konfliktinratkaisutaidot ovat ihan ensiarvoisen tärkeitä. Jos arvot eivät ole kohdillaan ja asenteet oikeanlaisia, silloin tilanteet räiskähtelevät. Silloin pitää puuttua A: välittömästi ja B: oikealla tavalla,” Sandström painottaa. Konfliktinratkaisutaidot tekevät oikeanlaisesta puuttumisesta mahdollista.

Näyttelijä ja muusikko Irina Björklund osallistui paneeliin Ranskasta käsin, missä koronavirustilanne on syksyn kuluessa noussut uusiin huolestuttaviin lukemiin. ”Miten empatian oppimista voisi konkreettisesti tuoda luokkahuoneeseen? Empatiahan on vähän kuin näyttelijän työtä: siinä pistää itsensä jonkun muun kenkiin ja yrittää tuntea miltä toisesta tuntuu ja miksi hänellä on tuollainen fiilis,” Björklund pohtii. ”Myös kärsivällisyyttä ihminen tarvitsee halutessaan ymmärtää muita.”

”Rauhanvälitys ja diplomatia ovat loppujen lopuksi ihan kuin teatteria, joka tapahtuu julkisesti. Sitä orkestroidaan jostain taustalla, jossa on ihmisiä, jotka aidosti miettivät mitä tehdä,” Ville Brummer vertailee. Myös maailman konflikteissa kuuntelemisen taito ja empatia ovat aivan välttämättömiä: ”Kyky asettua toisen kenkiin ja nähdä miltä hänestä voi tuntua, mitkä ovat hänelle tärkeitä asioita ja mitkä hänen tavoitteensa ovat: Kyllähän se on yksi tärkeimpiä keinoja, sekä korkean tason rauhanvälityksessä että päivittäisessä ongelmanratkaisussa,” Brummer jatkaa.

Kysymykseen siitä, mitä koulussa pitäisi oppia, jotta oppilaat olisivat aikuisena hyviä konfliktinratkaisijoita, on Laura Latjalla selvä vastaus: ”Se on empatia. Kyky asettua toisen näkökulmaan.”

Katso Ahtisaari-päivän webinaarin tallenne täältä: https://youtu.be/omxSUPdnBZ0