Julkaistu 25.08.2017

CMI:n rauhankampanja värvää nuorista uusia Lennoneita

Maailman konfliktit ovat tuskin koskaan vaikuttaneet suomalaisnuorten elämään yhtä paljon kuin nyt. Lennonit-kampanja houkuttelee nuoria rauhantekijöiksi heidän omilla ehdoillaan. Nuorten tukena on maailman kriisipesäkkeissä työskentelevä CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation.

CMI:n Ahtisaari-päivät on jo vuosia kertonut kouluissa nuorille, miten riitoja ratkaistaan maailmalla. Tänään alkaneessa kampanjassa haetaan lisää nuoria rauhanlähettiläitä. Nuoret pääsevät perustamaan oman rauhanvälitystoimistonsa, Lennonit. Mukaan rauhanvälitystoimistoon voi hakea kuka tahansa rauhan edistämisestä kiinnostunut 16-22-vuotias nuori.

Ajatuksena on, että kännykkä, läppäri ja kamera ovat rauhanvälitystoimiston tärkeimmät työvälineet. Lennonit on uudenlainen vapaaehtoistoiminnan muoto, joka tarjoaa nuorille mahdollisuuden verkostoitua, kouluttautua ja laajentaa omaa osaamistaan niin median kuin rauhantyön parissa.

Kun Lennonit on valittu, he alkavat suunnitella omaa rauhankampanjaansa. Nuoret saavat työpajoissa sparrausta CMI:n asiantuntijoilta. Tarkoitus on, että nuoret ja konkarit voivat oppia toisiltaan rauhanrakentamisesta puolin ja toisin. Nuoret lanseeraavat oman rauhankampanjansa marraskuussa.

”Nuoret ovat avainasemassa luomassa nykyistä rauhanomaisempaa maailmaa. Heiltä voi tulla uusia avauksia esimerkiksi siihen, miten me oppisimme ymmärtämään toisiamme paremmin näinä vihapuheen ja epäluottamuksen aikoina”, kuvailee CMI:n viestintäjohtaja Elina Lehtinen.

Lennonit on saanut innoituksensa John Lennonista, joka tunnetaan kautta maailman The Beatlesien keulahahmona. Lennon oli paitsi muusikko myös rauhanaktivisti.

CMI toteuttaa kampanjan yhteistyössä suunnittelutoimisto Måndag ja mediayhtiö Basso Median kanssa. Kampanjan visuaalisen ilmeen on suunnittelut viestintätoimisto Miltton. Ulkoministeriö on Ahtisaari-päivien pitkäaikainen yhteistyökumppani.

Tutustu Lennonit-kampanjan sisältöihin verkossa:

www.basso.fi/lennonit/ #lennonit

Lennonit from CMI on Vimeo.